Pages

Followers

Thursday, August 2

Rapuh

Assalammualaikum..

Hai semua.. Lama sangat-sangat tak update blog.. Bersawang penuh..
Tiba-tiba malam ni terpanggil untuk kembali menulis..
Semua gara-gara lagu Rapuh oleh Opick..
Dan aku bukanlah dikategorikan sebagai wanita yg paling baik, wanita yg solehah.. Aku juga pernah dan masih khilaf dalam perbuatanku, percakapanku..
Cuma lagu ini.. Lagu yang menyentuh hati wanitaku..

*pause*

Detik waktu terus berjalan
Berhias gelap dan terang
Suka dan duka
Tangis dan tawa
Tergores bagai lukisan

Aku selalu kata bahawa yg berlalu biarkan berlalu.. Masa takkan dapat diputar kembali untuk membetulkan masa lalu aku.. Jalan-jalan gelap yg aku lalui, suka duka kehidupan.. Menangis, ketawa, semuanya..
Tak pernah sedetik pun terfikir betapa ruginya aku sepanjang hidup di dunia. Kenapa rugi? Rugi pada benda yg hanya sia-sia pada pandangan dan penglihatan Allah SWT..

Betapa jahilnya aku.. Betapa banyaknya dosa-dosa aku..
Astaghfirullah al azim.. Astaghfirullah al azim.. Astaghfirullah al azim...

*pause*

Seribu mimpi berjuta sepi
Hadir bagai teman sejati
Di antara lelahnya jiwa
Dalam resah dan air mata
Ku persembahkan kepadaMu
Yang terindah dalam hidupku

Ketika aku sedar segala kesalahan dan kesilapan aku, kekhilafan aku, di kala itu terasa betapa hinanya diri ini di sisi Allah SWT.. Jiwa yang selama ini penuh dgn dosa-dosa tapi kosong dgn rahmat dariNya, betapa lelahnya rasa.. Menangis, mengalir airmata.. Dalam lelah itu, aku tunduk sujud kepadaMu.. Berharap agar janganlah Kau palingkan kasih-sayangMu dari diriku...

*pause*

Meski ku rapuh dalam langkah
Kadang tak setia kepadaMu
Namun cinta dalam jiwa
Hanyalah padaMu
Maafkanlah bila hati
Tak sempurna mencintaiMu
Dalam dada ku harap hanya
Dirimu yang bertakhta

Dan ketika aku tidak pernah setia kepadaMu kerana sibuk memikirkan kesetiaanku kepada seorang insan bernama LELAKI, dengan kasih-sayangMU, Kau turunkan ujian dan dugaan kepadaku..

Subhanallah.. Maha suci Allah..

Rapuh seketika langkahku, lemah-longlai lututku, buntu fikiranku dengan segala yang berlaku.. Terasa seperti segala usahaku dipandang enteng.. Sia-sia semuanya..
Terus aku sujud padaMu.. Malu, sungguh aku malu denganMu.. Kerana memikirkan kesempurnaan cinta untuk seorang manusia, tiada langsung kesempurnaan cinta untukMu..

Astaghfirullah al azim...

*pause*

Kini, hari ini, malam ini, pada ketika aku menulis kata-kata ini, aku sedar betapa besar rahmat dari Illahi untuk seorang hambaNya yang sungguh tak setia, tak sempurna mencintaiNya..
Dan, ketika ini, aku berterima kasih kepadaNya..

Alhamdulillah.. Segala puji bagi Allah SWT..


Dalam langkahku menjalani hari-hari terakhir hidupku, aku amat berharap sinar kebahagiaan itu ada menantiku di mana-mana penghujung jalanku.. Dengan izinMu wahai Ya Rahman dan Ya Rahim, izinkan untuk aku terus mencintai LELAKI yang bakal bergelar suamiku, walau nanti suatu hari perpisahan (kematian) itu tetap akan berlaku, selagi cinta itu tidak melebihi cintaku kepadaMu..

Amin ya rabbal 'alamin..

.irdhahakim.
.jumaat 3ogos2012.
.0212am.

No comments: